Moderaterna

”Ett parti som söker utmaningarna, pekar på samhällsproblemen och som sätter resultatet för människor före sakfrågorna.”

 

Moderaterna har jag fått höra är ett ”var man för sig”-parti, om någon förstår hur jag menar. I alla fall hade jag det intrycket innan jag besökte deras hemsida, och det kanske inte alls är så.

 

Det var väldigt lätt att hitta information speciellt för skolungdomar, jämfört med socialdemokraternas hemsida, och det var bra.

 

Det står att de är både ett konservativt och liberalt parti. Det betyder att de kombinerar liberalismens syn på förnuft och individuella rättigheter med konservatismens respekt för gamla traditioner och tron på försiktig samhällsutveckling. (Läs mer om liberalism och konservatism i mitt andra blogginlägg ”Konservatism och liberalism”)

 

Från början var det ett mer konservativt och nationalistiskt parti, alltså de ville bevara det gamla Sverige och inte ha så mycket nya förändringar. De ville t.ex. skydda det svenska jordbruket.

 

Nu är de mycket inriktade på internationellt samarbete, och de tror på frihandel, alltså att handeln inte ska regleras av tullar eller importkvoter.

 

Partiet står för enskilt ägande, fri företagsamhet och liberal arbetsekonomi. De tycker alltså att man ska få bestämma över sig själv och det man äger, att det ska löna sig att arbeta och att man ska känna att samhället uppskattar det man gör för det.

 

Viktiga frågor för dem i det här valet är Sveriges ekonomi, arbete, skola och rättstrygghet.

.


Källa: moderat.se



Kommentarer
Postat av: kevin

skit bra;D<33

2010-09-09 @ 10:17:14
Postat av: Kajsa

Det är väldigt bra när de gör en sida som man faktiskt förstår sig på, politik-språk kan bli så krångligt ibland.

2010-09-09 @ 10:40:25
URL: http://valetvad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0