Kristdemokraterna

Kristdemokraternas tre största frågor är fler jobb för att skapa en stabil ekonomi, bättre välfärd (alltså skola, äldreboende, sjukvård osv.) och att familjerna ska få mer inflytande över vardagen.

 

De vill stoppa förslag om tvångsdelning av föräldraledigheten, de vill alltså att familjen ska bestämma själv om bara mamman eller bara pappan ska vara barnledig. De vill också förenkla och förbättra föräldraförsäkringen och fördubbla vårdnadsbidraget.

 

De vill fortsätta att sänka skatten för pensionärer, de vill ha värdig omsorg för de äldre, fortsatt minskade vårdköer och max fyra timmars väntetid på akuten.

 

De vill skapa fler jobb genom att hjälpa den arbetslöse att hitta ett jobb och sänka arbetsgivaravgifter för främst mindre företag.

 

Källa: kristdemokraterna.se

 

Kristdemokraternas grund är kristna värden (därför namnet). Jag är inte säker på om jag tycker det är bra att blanda in religion i politik (även om de kristna värdena kanske är bra, mörda inte, stjäl inte osv.).

 

Jag tror inte att jag skulle rösta på kristdemokraterna. Deras syn på barnledighet (att man inte ska tvångsdela på barnledigheten) känns lite... Sådär. Man ska väl aldrig tvinga någon till något men det kanske är det som krävs för att vissa föräldrar verkligen ska dela på ansvaret om barnen? Och på deras hemsida fick jag känslan av att de helst ser att bara kvinnor är hemma med barnen och det tycker jag inte är okej.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0